مدیران ارشد راه آهن حمل و نقل از ترمینال سرخس ترکمنستان بازدید کردند.
مدیران ارشد شرکت راه آهن حمل و نقل در ادامه سلسله اقدامات هدفمند خود در چارچوب توسعه همکاری های بین المللی و شبکه سازی با شرکت های هدف و برای بازاریابی و توسعه و افزایش سهم بیشتر از بازارهای بین المللی در بازدید از ترمینال سرخس ترکمنستان به مذاکره با اپراتورهای فعال پرداختند.

به گزارش روابط عمومی شرکت راه آهن حمل و نقل به نقل از ایسنا مرز ریلی سرخس به عنوان پرتحرک ترین مرز ریلی کشور روزانه تا 4۰۰ واگن تبادل بار با ترکمنستان دارد و نقش کلیدی در اتصال ایران به کشورهای آسیای میانه ایفا می کند که با توجه به موقعیت ویژه استان خراسان رضوی و قرار گرفتن مرز ریلی سرخس در مسیر اصلی ارتباط ایران با کشورهای آسیای میانه از جمله ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان، این مسیر به عنوان یکی از حیاتی ترین شریان های حمل ونقل ریلی کشور شناخته می شود و در حال حاضر فعال ترین مرز ریلی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران است و سهم قابل توجهی در ترانزیت کالا بین ایران و کشورهای منطقه دارد.
اگرچه ظرفیت مبادله روزانه از مرز ریلی سرخس حدود ۴۰۰ واگن است لیکن در حال حاضر به طور میانگین روزانه کمتر از 150 واگن در حال تبادل است و این واگن ها شامل محموله های صادراتی، وارداتی و ترانزیتی هستند که در قالب توافقات بین المللی و برنامه های هماهنگ دو کشور جابه جا می شوند.

حدود ۸۵ درصد از ترانزیت عبوری از مرز سرخس مربوط به محموله هایی است که از کشورهای آسیای میانه وارد ایران می شود و از طریق شبکه ریلی کشور به سمت بندرعباس، مرز رازی و سپس ترکیه و مسیر اروپا هدایت می شود.
این مسیر یکی از مهم ترین کریدورهای بین المللی شرق به غرب محسوب می شود و نقش مؤثری در توسعه تجارت منطقه ای دارد و حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از محموله های ترانزیتی از مبدأ بندرعباس بارگیری و به مقصد کشورهای آسیای میانه ارسال می شود.
در سال های اخیر، قطارهایی از مبدأ چین نیز از طریق این مسیر وارد کشور شده و محموله های خود را به سمت کشورهای اروپایی و ترکیه ترانزیت می کنند. این امر نشان دهنده اهمیت ژئواقتصادی مرز ریلی سرخس در اتصال شبکه ریلی چین و آسیای میانه به شبکه ریلی ایران و در نهایت به بنادر جنوبی کشور است.