صفحه اصلی
درباره ما
آرشیو اخبار
تماس با ما
معرفی خدمات
درخواست حمل بار
نمایندگی ها
آگهی ها
مقررات حمل بار
اخبار
تماس با ما
انتخاب زبان

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن به راهبردهای راه آهن در توسعه شبكه ریلی اشاره كرد و اعلام كرد: یكی از راهبردهای ما در زمینه توسعه شبكه حمل و نقل ریلی بحث فعال سازی كریدورهای ترانزیتی است.

به گزارش روابط عمومی شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ نوراله بیرانوند با اشاره به حمایت های فنی و اعتباری راه آهن از بخش خصوصی ، گفت: راه آهن بسترهای مورد نیاز را برای كمك های فنی و اعتباری در سال های گذشته فراهم كرده است بطوریكه راه آهن تلاش كرده فضای مقرراتی و تامین مالی عمومی كشور را برای سرمایه گذاران بهبود دهد.

وی افزود: از دیگر مشوق های مهم سرمایه گذاری در راه آهن ، سرمایه گذاری در راه آهن به مثابه سرمایه گذاری در مناطق محروم است.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن درباره اختصاص ۵/۷ میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در حمل و نقل ریلی ، گفت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته و تعامل با وزارت نفت ۵/۷میلیارد دلار اعتبار از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت برای باز پرداخت سرمایه گذاری‌های صنعت حمل و نقل ریلی در مدت پنج سال اختصاص می‌یابد.

وی تصریح كرد: در همین راستا اولین قرارداد مربوط به صرفه جویی‌های مصرف سوخت در پنجمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی و صنایع وابسته سال جاری به امضا رسید و راه آهن درصدد است در مدت پنج سال آینده بتواند ۵/۷میلیارد دلار را برای شركت‌های ریلی اختصاص دهد.

بیرانوند با بیان اینكه خوشبختانه بسترهای خصوصی این موضوعات فراهم است، اظهار داشت: با مالكیت ‌هایی كه در اختیار بخش ‌خصوصی قرار داده‌ایم در تلاشیم تا نظام مدیریت و بهره ‌برداری را با همكاری بخش ‌خصوصی به شكلی اصلاح كنیم كه نقش‌آفرینی این بخش در راه‌آهن بیشتر شود.

وی با اعلام اینكه موضوع تخصیص تسهیلات ارزی و ریالی به سرمایه گذاران از اقداماتی است كه راه آهن آن را در دست اجرا دارد، گفت: تسهیلات ارزی و ریالی با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله و نرخ سود ۴ درصد از سوی صندوق توسعه ملی از دیگر اقدامات است كه سرمایه گذاران با ۱۰ درصد آورده می توانند اقدام به دریافت تسهیلات كنند.

همچنین سرمایه گذاری در راه آهن مشمول مشوق های پیش بینی در صنعت گردشگری شده است و مهمتر از آن حذف مالیات بر ارزش افزوده در حمل و نقل ریلی است.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن عنوان كرد: تصویب تشكیل شركت قطارهای حومه ای و تخصیص یك درصد از فروش نفت و گاز برای توسعه حمل و نقل ریلی از دیگر اقدامات اساسی است كه با تلاش راه آهن بستر قانونی آن فراهم شده است.

وی اضافه كرد: به طور كلی راه‌آهن برای استفاده از منابع مالی بازار سرمایه و اقتصادی‌تر كردن حوزه ریلی تلاش و برنامه‌ریزی كرده كه امیدواریم در آینده‌ای نزدیك شاهد سرمایه‌گذاری و درآمدزایی در این بخش باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان كرد: در ارتباط با مشاركت و همكاری با كشورهای مختلف، تعامل گسترده ای با كشورهای اروپایی و موسسات بین المللی در زمینه انتقال دانش فنی و تامین مالی و سرمایه گذاری و تامین تجهیزات شده است.

همچنین در ارتباط با افزایش سهم ترانزیت ، با همراهی كشورهای همجوار و سایر كشورهای در مسیر كریدورهای بین المللی سعی در ارتقاء میزان ترانزیت ریلی از كریدورهای بین المللی در دست اجرا است.

وی خاطر نشان كرد: یكی از موضوعاتی كه راه آهن با جدیت و به عنوان یك استراتژی آن را دنبال می كند، بحث انتقال دانش فنی و استفاده حداكثری از ظرفیت های تولیدی ، مهندسی و تكنولوژی كشور است بر همین اساس ، شركت های خارجی متقاضی فعال در بازار ریلی، ایران را به عنوان یكی از شریك های قابل اعتماد داخلی قبول دارند.

وی در خصوص همكاری راه آهن با كشورهای اروپایی اظهار داشت: راه آهن با كشورهای اروپایی همكاری گسترده ای دارد بطوریكه با كشورهای ایتالیا و اسپانیا در زمینه احداث خطوط پرسرعت ، با كشورهای آلمان، انگلیس ، فرانسه وایتالیا برای تامین ناوگان پرسرعت ، با كشورهای چین و كره در زمینه تامین ناوگان مسافری و حومه ای و در زمینه احداث خطوط برقی با كشورهای چین و روسیه و در خصوص خطوط برقی با كشورهای روسیه ، اوكراین ، هند و كشورهای اروپایی در حال مذاكره است.

محور همه مذاكرات استفاده دانش فنی و تامین تجهیزات همراه با تامین مالی (فاینانس) و استفاده حداكثری از ظرفیت های تولیدی و مهندسی داخلی است.

راه آهن در زمینه قطارهای حومه ای علاقمند است تا هر یك از خطوط حومه ای را به عنوان یك پروژه كامل به صورت (EPCF) واگذار و برای این موضوع در حال مذاكره با كشورهای مختلف است.

بیرانوند به راهبردهای راه آهن در توسعه شبكه ریلی اشاره كرد و افزود: یكی از راهبردهای ما در زمینه توسعه شبكه حمل و نقل ریلی بحث فعال سازی كریدورهای ترانزیتی است كه ما در این زمینه پروژه رشت – آستارا و آستارا – آستارا را با همكاری كشور آذربایجان دنبال می كنیم.

و مهمتر از همه آنكه اتصال شبكه ریلی به مراكز تجاری و صنعتی از دیگر برنامه ها و سیاست های راه آهن است .

این راهبردها در واقع همان بندهای ۲۴ و ۲۵ سیاست های كلی ابلاغی از طرف مقام معظم رهبری برای تدوین برنامه ششم توسعه است.

۱۳۹۶/۰۶/۰۴ ساعت ۱۲:۲۰ تعداد بازدید ۱۴۷۵